Monday 23 July 2012

PERBELANJAAN BULANAN VS GAJI

Hi uolls...

Saya nak tanya, berapa gaji uolls sekarang?? Soalan sensitif kan, tapi yang sebenarnya saya nak ajak uolls fikirkan about masa depan uollss... Ramai ker yang gaji RM 5,000 - RM 8,000...Maybe ada yang gaji macam nie tapi MAJORITY gaji masih RM 1,000 - RM 3,000..betul tak?? Even saya pun dalam kategori nie...

So jom buat kira-kira..setiap bulan berapa standard expense kita??

Expenses tetap:
Kereta                                          RM 600 (untuk Persona je)
Motor                                          RM 150(untuk EGO jer)
Insurans                                       RM 150 (untuk saya seorang)
Parents                                         RM 200 (bagi tak??)
Minyak Kereta                              RM 300 (nie hanya untuk pergi & balik kerja sahaja)
Bil Telefon                                   RM 100 (jangan mimpi, sekarang 3g)
Tol                                              RM 100 (cukup ker)
Bil-bil Lain (Astro,etc)                  RM 100 (lebih lagi rasanya)


Expenses yang boleh di adjust:
Barang sendiri                              RM 200 ( tak kan tak shopping sikit pun)
Barang dapur                                RM 300
Tengok wayang / Jalan-jalan          RM 100 (macam tak logik jer)
                                                   _______________________________________
                                                    RM 2300.00




Ok... RM 2300.00 itu adalah based on expenses yang sangat-sangat minimum...cuba u olls tengok balik part bayar kereta, motor, bil telefon, barang sendiri, duit belanja lunch, shopping..RM200 untuk shopping..cukup ker ??  Setakat nie saya baru pergi Watsons jewr dah habis RM100...itu baru barang keperluan harian..belum lagi untuk beli baju,kasut..So, cukup ker RM 200 tue??

So..berapa lama uollss akan bertahan dengan situasi nie..nak tunggu kenaikan gaji tahunan?? Banyak ke?? Banyak lagi kenaikan harga barang..tapi kenapa ramai yang kata..


SAYA DAH HIDUP SELESA...
SAYA SELESA DENGAN KEADAAN SEKARANG...
ALHAMDULILLAH...SEMUANYA CUKUP...



Hmm...untuk sedapkan hati boleh laa...Cuba kita renungkan sebentar..

Dulu saya sendiri memang tercari-cari peluang nak cari side income..Mana tahan gaji tak cukup kan...Alhamdulillah jumpa business nie..mudah jer...since leader-leader akan guide & bantu kita..Even 1st month pun saya dah merasa side income lagi bnayka dari gaji...u ollsss pun bolee...saya share caranya..best tau ada side income banyak...nak buat apa pun bolee..hee..

Cuba kita fikir sejenak..yang mana kita nak??

Kerja 8-10 jam earn about 3k-5k per month....masa ngan falimy pun terhad

OR

Kerja 2-4 jam sehari & in less than 2 years earn RM50k per month??
Masa dengan family banyak..duit pun banyak..

Leader-leader saya dah buktikan in 2 years their monthly income from range RM60k-RM180k per month...Impressive kan? So kita follow jer langkah mereka...


It's your call whether u still wanna stay like what u are now or just do a little bit of changes in your life.. The clock is ticking...

Start now or NEVER !!!!


Contact saya to book ur appointment today..
Mobile:019-4156087
Email: rmsqmieza@yahoo.co.uk


                                             







No comments:

Post a Comment